Porsche

911

Die fantastisch mooie 911. Ooit gingen ze voor minder als 10.000 euro over naar een nieuwe eigenaar. Helaas (of gelukkig?) is die tijd voorbij. De waarde van de auto maakt het nu wel zo dat het interessant is er wat in te investeren zodat het een echt aantrekkelijke auto wordt. En dat zijn ze lang niet allemaal in basisvorm. Denk aan de carburateur modellen waarvan de carburateurs versleten of dusdanig verlopen zijn dat de motor lang niet optimaal meer loopt. Denk aan de CS en turbo modellen die waren voorzien van K-jetronic welke door stilstand zijn aangetast en niet meer goed willen draaien. Denk aan het eerste Bosch mechanische inspuit systeem gebaseerd op een lijnpomp in de 911E, 911S, de 911TE en de Carrera RS.

Porsche 911 opstart

Assistentie bij eerste opstart na plaatsing EFIgnition systeem

Deze motoren zijn relatief makkelijk om te bouwen naar een volwaardig elektronisch systeem met behulp van de EFIgnition. De verdeler kan behouden worden, deze kan worden vervangen door een DIS bobine, of er kunnen bij de twin-spark modellen maar liefst 12 penbobine's geplaatst worden.

Je kan het net zo duur maken als je zelf wilt. Zo hebben we gewerkt aan een auto waar de ITB's alleen al 10.000 dollar hebben gekost. Dat zag er geweldig uit. Maar we hebben zelf ook eens een set gemaakt voor een 911 die minder dan 1/10e van dat bedrag kostte. De versleten carburateurs leverden meer op dan de complete ombouw kostte..

Porsche 911 ITB low-budget set in aanbouw

Porsche 911 CNC gefreesde ITB's met Twin-Spark MSD ontsteking (timing via de EFIgnition)

930 Turbo

Dit was een vrij extreem project. In samenwerking met LMB Racing uit Wommelgem hebben we dit project aangenomen. De reden: de motor produceerde krap 70pk op hun dyno en liep verder erg slecht. De auto moest 2 weken later deelnemen aan een rally door Griekenland. Lukt dat ? Natuurlijk lukt dat.

Porsche 930 Turbo motor met K-jetronic

Porsche 930 motor met K-jetronic

De uit te voeren werkzaamheden:

  • Demontage K-jetronic
  • Demontage van de ontsteking en verdeler 

Plaatsen:

  • gecombineerde MAP/lucht temperatuur sensor
  • triggerwheel met krukashoek opnemer
  • Motor temperatuur sensor
  • Gasklephoek sensor
  • Breedband lambda sensor met controller
  • 12x (!) bobine
  • Nieuwe injector brackets
  • EV14 injectoren
  • Stappenmotor voor stationair toerental regeling
  • Kabelboom

Porsche 930 EFI conversion

De nieuwe injector brackets zijn hier goed zichtbaar. Net als de bobine's en de nieuwe kabelboom (in aanbouw)

Na ombouw hebben we de motor gemonteerd, gestart en afgesteld. Vervolgens is de auto aangeboden voor een kentekenkeuring (België) en goedgekeurd. Nog geen week later stond de auto op transport naar Griekenland waar deze de complete rally zonder een enkel probleem heeft uitgereden. En nog steeds loopt ze probleemloos. Ik ben de auto nog een paar keer in Wommelgem tegen gekomen. Ze stond daar dan in de werkplaats voor onderhoud en reparatie aan diverse mechanische onderdelen. Maar ik mocht er niet meer aankomen met de laptop. Ze is perfect. Beheersbaar. Voorspelbaar. Maar bloedsnel. Zie het filmpje en ons commentaar.

Het is een WAPEN

 

912

Deze Type4 motor komen we ook in andere voertuigen tegen (diverse VW's, Porsche 914). In de 912 moet je er wel wat bijzonders van maken. We hebben meerdere 912's voorzien van het EFIgnition motormanagement systeem.

Een mooi verhaal is van een Belgische klant die rustig aan met de volledige restauratie van zijn 912 begon. Het was de bedoeling de auto te gaan gebruiken als trouwauto. De datum naderde echter steeds sneller en de restauratie auto schoot in beginsel door diverse tegenslagen niet echt op. Een week voor de bruiloft stond de auto er zo bij:

Porsche 912 in aanbouw

Porsche 912 een week voor de bruiloft

We hebben die dag de motor draaiend gemaakt. Er kon nog niet gereden worden. Want de auto was nog verre van klaar. Bovendien was er een olielekkage en moest de motor weer gedemonteerd worden. Ik herhaal. Een week voor de bruiloft. Ik heb de instellingen er zo goed en kwaad als het ging in de ECU gezet in de hoop dat de auto redelijk zou rijden als deze op tijd af zou komen. Kansloos ?

Een week later kreeg ik een mooi bedankmailtje en de trouwfoto's. Van dezelfde rode 912. Het was gelukt en de auto rijdt fantastisch.

Dat soort bedankjes. Daar doen we het voor!

Porsche 912 trouwauto

Deze eigenaar van onderstaande 912 heeft de tijd genomen voor de complete restauratie. Met een bijzonder fraai resultaat. Wat een prachtige auto! De Type4 motor is opgeknapt, alles netjes gelakt en de benodigde onderdelen hebben een mooie plaats gekregen.

De eigenaar heeft rustig de tijd genomen om alles tot in detail uit te werken. Wij hebben de installatie van de ECU en kabelboom verzorgd. Net als de opstart en afstelling. Een week voor de RDW keuring hebben we kunnen testrijden en op de dag van de keuring is de auto uitstekend rijdend op eigen kracht naar de RDW gereden. Wat een mooi eindresultaat!

De verzorgde motorruimte van de 912E 

Alles is door een ringetje te halen. Links ziet u de EFIgnition met zekeringenkast. Er is een DIS bobine geplaatst op de positie van de originele verdeler. Er zijn nieuwe fuel-rails gemaakt. Stationair toerental wordt geregeld met een stappenmotor gestuurd door de EFIgnition. 

Detail foto van de 912E draaiend op het EFIgnition motormanagement systeem

 

 

928

 

924 / 944

 

 

 

 

 

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.
© 2016 - 2024 EFIgnition | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel