Rover V8

De Rover V8 motor is ooit door Buick ontworpen. Dit ontwerp is overgenomen door Rover. Het betreft een volledig alluminium V8. De motor is daardoor relatief licht. Zo is bijvoorbeeld de gietijzeren MG B viercilinder zwaarder dan de aluminium V8.

Wij voorzien deze motor zeer regelmatig van onze electronica in de meest diverse voertuigen, LandRovers, RangeRovers, MG B, AC Cobra Replica. De voordelen: de carburateur modellen krijgen nu injectie. De Lucas onderdelen worden vervangen door meer betrouwbare onderdelen. De ontsteking kan verdelerloos gemaakt worden. Als er een auto zonder kabelboom/electronica wordt aangeschaft is het relatief eenvoudig deze goed draaiend te krijgen.

Natuurlijk zijn er diverse manieren om de motor meer vermogen te laten geven. Denk daarmee aan het aanpassen van inlaatspruitstukken en een scherpere nokkenas. Van deze aanpassingen wordt de motor wel krachtiger maar gaat niet altijd prettiger draaien voor alledaags gebruik.

De ombouw:

Sensoren:

  • Het allerbelangrijkst is de krukas positie opname. Bij de 3,5l en 3,9l motoren is er geen voorziening. Dan dient er een triggerwheel en sensor op de pulley geplaatst te worden. Daarvoor zijn specifieke sets leverbaar welke er zo opgeschroefd kunnen worden.
  • De luchtmassa of luchthoeveelheidsmeter (klep of hot-wire) wordt vervangen door een MAP sensor. Deze werkt over zijn lange levensduur consistent.
  • Er wordt een lucht temperatuur sensor geplaatst in het luchtfilterhuis.
  • Het systeem heeft een gaskleppositie sensor nodig. De standaard aanwezige sensor is geschikt. Vaak voorzien we deze van een meer gangbare connector om het aansluiten te vergemakkelijken.
  • De koelvloeistof temperatuur sensor is nodig voor onder andere de koude start. De standaard aanwezige sensor heeft vaak een wat exotische connector. We vervangen dan de gehele sensor om het aansluiten te vergemakkelijken.
  • Als laatste is er een breedband lambda sensor nodig om de motor zowel in het licht belaste gebied als in vollast goed te kunnen afstellen.

Actuatoren:

  • De oudere 3.5, 3,9 en sommige 4.0 motoren beschikken over verouderde Lucas injectoren. Deze doseren en vernevelen relatief slecht. Vaak vervangen we deze voor nieuwe Bosch EV14 injectoren. Het is belangrijk de injector te matchen met het vermogen van de motor. Anders mis je de nodige resolutie om de motor zuiver te kunnen afstellen.
  • De 3.5 en 3.9 motoren hebben origineel een verdelerontsteking. Deze kan opnieuw gebruikt worden, de timing/aansturing komt dan uit de nieuwe ECU. Er kan echter ook worden gekozen voor een verdelerloos systeem. Een verdelerontsteking wil nog wel eens problemen geven. Denk aan inwendige vervuiling van de rotor/verdeelkap. Of een rotor die niet goed op tijd gezet is. Verdelerontsteking is geheel onderhoudsvrij en kent geen problemen. Er kan gekozen worden voor 2 DIS bobine's. Dit werkt uitstekend. Een klein nadeel is dat de bougiekabels over de motor moeten kruisen. Er kunnen ook 2 bobine's geleverd worden met ieder een eigen uitgang waardoor de bougiekabels kort worden gehouden en deze niet het blok hoeven te kruisen.
  • Vanaf de 4.0 motoren zijn er DIS bobine's aanwezig. Deze kunnen worden gebruikt met behulp van een eindtrap module.
  • Voor het statioaire toerental afstelling zijn er per generatie motoren verschillende varianten gebruikt. De eerste generatiie had een bi-metaal schuif. Vroege uitvoeringen hadden een PWM gestuurde luchtomloopklep, net als de laatste generatie 4.0 en 4.6 motoren. De 4 polige stappenmotor heeft altijd onze voorkeur omdat deze amper aan slijtage onderhevig is en zijn werk zeer precies kan uitvoeren. De PWM kleppen hebben vaak last van ingebrande koolborstels en zijn niet consistent voor wat betreft de werking. We hebben verschillende connectoren op voorrraad om de aanwezige stappenmotoren aan te sluiten. Het is mogelijk de PWM kleppen te wisselen voor een nieuwe unit met stappenmotor.

Wij kunnen voor iedere motor een complete set aanbieden om deze vlot en goed om te bouwen naar electronisch gestuurde injectie en ontsteking. Kabelbomen maken we vaak pas op de motor in het voertuig, maar onlangs hebben we voor de latere 4,0 een complete plug en play kabelboom gemaakt. Bij voldoende vraag gaan we dit ook doen voor de 3.5/3.9 motoren.

 

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.
© 2016 - 2024 EFIgnition | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel